Tekstgrootte
Als team vinden we het belangrijk aandacht voor alle leerlingen te hebben en ‘uit het kind te halen wat erin zit’. Het kind is het uitgangspunt en vorderingen worden afgezet tegen de algemene norm. Hiertoe is een goed leerlingvolgsysteem belangrijk, waarbij het kind systematisch wordt gevolgd op cognitief en sociaal / emotioneel gebied. De begeleiding wordt afgestemd op de ontwikkeling van het kind en deze begeleiding wordt systematisch geëvalueerd. Kinderen die een onvoldoende score halen en kinderen die heel goed (kunnen) presteren bij o.a. (begrijpend)lees-, taal-, en rekentoetsen krijgen extra aandacht in de groep. Loopt de ontwikkeling van een leerling sterk achter of juist voor, dan wordt er een handelingsplan gemaakt. Deze plannen worden altijd besproken met de ouders van de betreffende leerling. Als een kind in aanmerking komt voor aanmelding bij een andere school of bij de keuze voor het vervolgonderwijs vindt de school het belangrijk om ouders/verzorgers en kinderen te begeleiden. De school werkt samen met regionale partners en laat zich ondersteunen en adviseren.
Extra ondersteuning
Extra ondersteuning op De Aanwas houdt in dat we (in overleg met ouders/ verzorgers)
extra aandacht geven aan kinderen met een leerprobleem of –achterstand of aan kinderen die op emotioneel gebied extra zorg nodig hebben. Dankzij ons systeem van instructie heeft de groepsleerkracht extra tijd en mogelijkheden om kinderen meer aandacht te geven. Dit gebeurt dan ook binnen de reguliere lestijd. Leerlingen die een handelingsplan hebben, worden minimaal 1 x per 6 tot 8 weken besproken door de groepsleerkracht en de intern begeleider. Evaluatie en eventuele bijstellingen aan het hulpplan, worden vervolgens met de ouders besproken.